بررسی متریال تابلو چلنیوم

بررسی متریال تابلو چلنیوم حتما در مورد انواع تابلو چلنیوم بسیار شنیده اید شاید بهتر باشد بررسی کنیم که مواد اولیه به کار رفته در تابلو چلنیوم چیست؟ متریالی که برای تابلو چلنیوم استفاده می شود بر چه اساسی تعیین می شود؟ و چه میزان تنوع دارد؟

 

آلیاژ بکار رفته در تابلو چلنیوم

برای ساخت حروف های برجسته در تابلو چلنیوم نیاز است که از آلیاژ خاصی استفاده شود به طور کلی آلیاژ به کار رفته در این تابلوها یا از نوع برنج بوده و یا از نوع برنز است. دقت نمایید که استفاده از متریال آلومینیومی خالص برای ساخت حروف در تابلو های چلنیوم معمولاً در گذشته استفاده میشد اما امروزه شرایط فرق کرده است.

برنج و برنز هر دو مقاومت بالایی دارند و بهترین گزینه برای ساخت تابلوهای چلنیوم محسوب می‌شوند و میزان تغییر رنگ این دو ماده بسیار کم بوده و برای مناطق مرطوب نیز گزینه خوبی هستند. البته در گذشته از آلیاژ برنج و برنز به صورت خام استفاده می‌شد که دچار تغییر رنگ شده و در نهایت ظاهر کار را نازیبا می کرد. امروزه از دستگاه لیزر استفاده می‌شود تا پوشش خاصی برای جنس برنج و برنز در نظر گرفته شود. این دستگاه سبب می‌شود تا حروفی که از جنس برنج و برنز هستند در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت شوند. جنس استیل برای براقی و درخشندگی بیشتر حروف در تابلو مغازه چلنیوم استفاده می شود اما نکته بسیار مهم این است که جنس استیل به کار برده شده باید از نوع ۳۰۴ بوده و کاملاً درجه یک باشد.

استفاده از فلزات دیگر در تابلو سازی برای تابلوهای چلنیوم سلیقه‌ای است و به مقدار بسیار کم استفاده می‌شود. هر فلز دیگری اگر به صورت خام استفاده شود دچار رنگ پریدگی و زنگ‌زدگی خواهد شد.

ترکیب پلاستیک و فلز از دیگر متریال های پر استفاده برای تابلوهای چلنیوم محسوب می شود این طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد اجرای حروف فلزی روی صفحه های پلاستیکی زیبایی کار را چند برابر می‌کند. در نسل جدید از تابلوهای چلنیوم ترکیب پلاستیک و فلز به بهترین حالت ممکن دیده می شود این طور که مشخص است این تابلوها ساختار بسیار مناسبی دارند.

متریال بکار رفته در تابلو چلنیوم سه بعدی

بررسی متریال تابلو چلنیوم استفاده از متریال های خاص برای اجرای سه بعدی حروف از مواردی است که در نسل جدید تابلوهای چلنیوم دیده می‌شود. معمولاً استفاده از آلومینیوم های جدید به همراه استیل در کنار نئون و فلکسی گلاس سبب برجسته سازی سه بعدی برای تابلو های چلنیوم شده و ساختار بسیار عالی فراهم می سازد. یکی از موضوعات مهم در مورد تابلو‌ چلنیوم این است که انعطاف پذیری بسیار بالایی برای آن در نظر گرفته شود در واقع تابلوها باید به صورتی طراحی شوند که حروف قابل جابجایی باشند و شرایط برای اجرای تغییر دکوراسیون نیز فراهم شود.

 

بکار بردن لامپ در تابلوهای چلنیوم

اگر به تابلوهای چلنیوم بر سر در مغازه های مختلف دقت نمایید، اجرا لامپ برای تابلو با میزان نور و روشنایی مشخصی همراه هستند در واقع کمتر تابلوهایی دیده می‌شود که بدون نور طراحی شوند. نوع لامپ و زاویه تابش از مهم‌ترین مواردی است که در تابلوهای چلنیوم اجرا می شود. دقت کنید که از هر نوع لامپی نمی‌توان برای این تابلوها در نظر گرفت و باید از لامپ های مخصوص استفاده شود و نحوه اجرای آن کاملا ایمن باشد. نورپردازی برای تابلو های چلنیوم از موارد بسیار مهمی محسوب می‌شود شرایط نورپردازی باید به صورتی باشد که حتی در زمان بارش باران و یا شرایط بد جوی مشکلی ایجاد نشود معمولاً تابلوهای چلنیوم از جنس فولاد و یا پلکسی گلس طراحی می‌شوند تا اجرای لامپها روی آن در بهترین حالت صورت بگیرد نوع جدیدی از متریال بکار برده شده در تابلوهای چلنیوم وجود دارد که با عنوان لتریکس شناخته شده است البته که این متریال قیمت گرانتری دارد اما ظاهر آن بسیار جذاب است.

باید دقت کنید که تابلو های چلنیوم را می توان در طرح های چوبی و سنگی و حتی مدل‌های سیلور یا استیل طراحی کرد که خاصیت ضد زنگ هم دارد.

روشهای تابلوسازی حروف برجسته

بررسی متریال تابلو چلنیوم به طور کلی دو روش برای ساخت تابلو مغازه در نظر گرفته می‌شود که بر اساس نوع متریال انتخاب شده می بایست روش مورد نظر را انتخاب کرد. روش اول تابلو سازی به صورت کلاسیک است در این روش از ابزارهای ساده استفاده می‌شود و باید سرعت کار را کمی پایین تر در نظر داشت. دقت کار در این روش نیز پایین تر خواهد بود و معمولاً این روش برای استفاده از متریال پلاستیک و چوب گزینه خوبی محسوب می شود.

دومین روش به صورت ساخت با دستگاه های مکانیزه است، این روش برش توسط دستگاه خمکاری حرارت صورت می‌گیرد و برای جنس کامپوزیت سنگ و پلکسی گلاس گزینه خوبی خواهد بود به طور کلی دستگاه های سی ان سی و همینطور لیزر برای برش ورق های فلزی استفاده می شوند. دستگاه های خاص دیگری با عنوان حروف ساز نیز وجود دارد که سرعت و دقت در این روش بسیار بالا است. تیم حرفه‌ای تابلو سازی رسام  سعی می‌کنند تابلوسازی را به روش مکانیزه انجام دهند تا دقت در ابعاد و تمیزی کار و بهترین حالت صورت بگیرد دقت کنید که اگر قرار باشد لامپ بر روی تابلو چلنیوم اجرا شود روش مکانیزه بهترین گزینه خواهد بود.

 

اجرای لامپ در پشت حروف تابلو چلنیوم

سیستم نورپردازی تابلو های چلنیوم به دو بخش تقسیم می‌شود. مورد اول سیستم مربوط به روشنایی داخل حروف برجسته روشنایی است و مورد بعدی مربوط به جا سازی لامپهای اس ام دی در پشت حروف خواهد بود. در این راستا نیاز است که فاصله بین حروف برجسته و همینطور لامپ به طور دقیق رعایت شود. در ساخت حروف برجسته تابلوهای تبلیغاتی استفاده از جنس استیل و پلاستیک بهترین گزینه است. یک سری لایه های نواری شکل هستند که به دور ورق پلکسی پیچیده می شوند. ابزار های خاص برای اجرای نوار روی لبه ها نیاز است و می بایست از چسباندن آن اطمینان حاصل شود. معمولاً تکنولوژی‌های روز دنیا در این زمینه روز به روز گسترده تر می شوند و عملیات خم کاری در حالت بهتری صورت می‌گیرد. این طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد برای بهینه‌سازی دستگاه‌های حروف ساز نیاز است تا طرح اولیه به طور دقیق اجرا شود در غیر این صورت امکان اینکه بی‌نظمی در طرح اجرا شده وجود داشته باشد، بسیار زیاد خواهد بود و باب میل مشتریان نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *