آشنایی با کسب و کارهای مرتبط با تابلو سازی

صنعت تابلو سازی

آشنایی با کسب و کارهای مرتبط با تابلو سازی می توان گفت که اصلی ترین هدف از شکل گیری صنعت تابلو سازی، وجود انگیزه های تبلیغاتی است. در دوره هایی که هنوز تابلو سازی پیشرفت و توسعه امروز خود را نداشت، مردم و صاحبان کسب و کارها جهت معرفی محصولات و خدمات خود از روش های سنتی برای تبلیغات استفاده می کردند. اما با شدت گرفتن رشد کسب و کارهای جدید، نیاز به تبلیغات نیز افزایش یافت. از همین رو صنعت تابلو سازی رفته رفته در تعامل با تعداد بیشتری از حرفه ها و مشاغل صنعتی، فعالیت خود را آغاز کرد.

امروزه از تابلوهای تبلیغاتی نظیر تابلو چلنیوم و نیز تابلوهای استیل و فلزی، در معرفی انواع مختلف کسب و کارهای بازاری و تفریحی استفاده می شود. این تابلوها در کنار دارا بودن رنگ بندی هایی جذاب و نورپردازی های زیبا، نقش غیر قابل انکاری در جذب مشتریان ایفا می کنند. از طرفی استفاده از تابلو مغازه برای اکثر کسب و کارهای کوچک و نوپا، انتخاب مقرون به صرفه ای به حساب می آید.

در نگاه اول شاید تصوری که از تابلوسازی داشته باشید، حرفه ای باشد که 100 درصد کار ساخت تابلو را به تنهایی پیش می برد. اما خوب است بدانید که امروزه با پیشرفت هایی که این صنعت داشته است، صنایع دیگری را نیز درگیر ساخت تابلو نموده است. بنابراین عمل تابلوسازی ، متشکل از کار گروهی صنایعی است که اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند. از این رو محصولی که در نهایت به بازار عرضه می شود، اثرگذاری بالایی بر روی پیشرفت کسب و کارها خواهد گذاشت. در ادامه این مقاله به طور خلاصه به بررسی نقش مشاغل مرتبط با تابلوسازی در ساخت انواع تابلوها، می پردازیم.

تابلو فلزی

  • برشکاری و مهارت های برش دهی

در گذشته، برای شکل دهی و حکاکی حروف برجسته تابلو مغازه، از روش های دستی و سنتی استفاده می شد. اما در صنایع پیشرفته تابلو سازی امروزی، از دستگاه های لیزری مخصوصی برای این کار استفاده می شود. بنابراین می توان به کاربرد گسترده اصول و مهارت های برشکاری در حکاکی و برش دهی حروف برجسته تابلوها اشاره نمود.

 

  • رایانه و طراحی های گرافیکی

کاربرد نرم افزارهای رایانه ای در صنعت تابلو سازی، در دهه های اخیر افزایش یافته است. به طوری که برای طراحی ذهنی تابلوهایی نظیر تابلو چلنیوم، از نرم افزارهای اتوکد و کورل استفاده می شود. در این بخش ما شاهد پیاده سازی ایده های طراحان و گرافیست هایی هستیم که موجب ایجاد جلوه های بصری ویژه ای در تابلوها می شوند.

 

  • الکترونیک و مهندسی برق

از جمله مهم ترین ویژگی یک تابلو تبلیغاتی، نورپردازی های ویژه آن است. یکی از صنایعی که خدمات آن، کمک بزرگی به اجرای نورپردازی های عالی در انواع تابلو مغازه کرده است، صنعت الکترونیک و فناوری های مرتبط با آن است. به عبارتی دیگر، تعیین تعداد دقیق لامپ های به کار رفته در تابلو و یا میزان ولتاژ مورد نیازی که قرار است تامین شود، به کمک دانش متخصصین الکترونیک، صورت می گیرد. همچنین در مواردی نظیر سیم کشی جریان الکتریسیته به تابلوها، به مهارت های موجود در این صنعت متکی هستیم. چرا که میزان نوردهی و روشنایی یک تابلو، تاثیر زیادی روی کارایی و عمر مفید آن می گذارد.

 

  • جوشکاری

یکی از مراحل مهم و اصلی در روند تابلو سازی، مرحله نصب و اجرای تابلو در محل کسب و کار مورد نظر است. در این مرحله است که به مهارت ها و ابزارهای کاری یک جوشکار حرفه ای نیاز پیدا می کنیم. با توجه به وجود حساسیت های اجرایی در این مرحله، حتما بایستی که عمل نصب توسط متخصصان این حوزه، صورت بگیرد.

 

  • دکوراسیون و طراحی هنری

برای ایجاد یک نوع سازگاری میان طرح تابلو مغازه و دکوراسیون داخلی آن، به استفاده از یک سری اصول حوزه دکوراسیون نیازمندیم. به عبارتی دیگر، به منظور ایجاد نوعی جذابیت تبلیغاتی با استفاده از تابلوها، لازم است که تلفیقی از هنر و طراحی را در ساخت تابلوها به کار بگیریم.

 

  • روانشناسی

شاید شنیدن این مورد برای شما کمی دور از انتظار باشد. اما وجود این شاخه از علم در طراحی تابلو جز ملزومات کار است. برای این که تابلو سفارش داده شده، از طرح و رنگ جذابی برای مخاطبین کسب و کار مورد نظر برخوردار باشد، لازم است که در وهله اول با استفاده از اصول روانشناسی رنگ ها، اقدام به طرح رنگ بندی های مناسب در تابلو سازی نماییم. از سویی دیگر، استفاده از روانشناسی در مراحل ساخت تابلو، باعث شکل دهی تصویر ذهنی مناسبی از محصول مورد نظر می شود. در نهایت اثرگذاری تابلو نصب شده بر روی مخاطب کسب و کار مربوطه بسیار رضایت بخش خواهد بود.

ابزارهای لازم برای ساخت تابلو مغازه

آشنایی با کسب و کارهای مرتبط با تابلو سازی پیاده سازی طرح ها و اندازه های خواسته شده در ساخت تابلو، دیگر با استفاده از روش های دستی امکان پذیر نیست. چرا که ساخت تابلو در صنعت تابلوسازی ، امروزه نیازمند به کارگیری ظرافت ها و حساسیت های دقیقی است. بنابراین در هر یک از مراحل ساخت تابلو مغازه، از ابزارهای خاصی استفاده می شود. به عنوان نمونه از متر و کاتر، برای ایجاد برش هایی دقیق در اندازه حروف و بدنه تابلو استفاده می گردد. همچنین به منظور زاویه دهی به لبه های حروف برجسته تابلو چلنیوم، ابزارهایی نظیر فرز و سوهان به کار گرفته می شوند.

با توجه به تخصصی بودن بعضی از مراحل تابلو سازی، از دستگاه های ویژه ای بدین منظور استفاده می شود. به طور مثال می توان به دستگاه پانچ بادی اشاره نمود. از این دستگاه جهت ایجاد سوراخ و حروف سازی در تابلوها استفاده می شود. همچنین از انواع دستگاه های چاپ لیزری و نیز لارج فرمت نیز جهت رنگ دهی های متنوع به تابلوها بهره می برند. برای لحیم کاری فلزات در ساخت تابلوها نیز دستگاهی به نام دستگاه جوش تفنگی به کار برده می شود.

 

جمع بندی نهایی

دیدیم که در فرایند ساخت تابلو، تنها مهارت تابلوساز مطرح نیست. بلکه شاهد تلفیق دانش و مهارت سایر صنایع مرتبط با صنعت تابلو سازی در ساخت انواع تابلوها هستیم. از طرفی با پیشرفت و توسعه صنعت تبلیغات، هر ساله بر تعداد صنایع فعال در ساخت تابلو افزوده می شود. این امر به نوبه خود نقش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال و خلق موقعیت های جدید کسب و کار، ایفا می نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *