تابلو سازی در صنعت ایران

تابلو سازی در صنعت ایران جایگاه ویژه ای دارد و از دهه های قبل وارد کشور شده است.  آغاز فعالیت در حوزه تابلوسازی به دهه چهل باز می گردد. در ابتدای کار برای تبلیغات مورد استفاده قرار نمی گرفت و در واقع می توان به این صورت توضیح داد که تابلوسازی به شکل کنونی نبود و افراد و صاحبان مشاغل مختلف از تمام آن چه که در اختیار داشتند استفاده می کردند تا بتوانند برای مغازه های خود نشانی تهیه کنند. استفاده از کاغذ و مقوا، پارچه، چوب و سایر موارد گزینه هایی بود که در اختیار افراد قرار داشت.

تابلو سازی


توسعه تابلو سازی در ایران

تابلو سازی در ایران و در سایر نقاط جهان به سرعت توسعه یافت و پیشرفت های فراوانی در زمینه روش های تولید تابلو و متریال مورد استفاده روی داد. از طرف دیگر توسعه هایی که در زمینه ماشین آلات ساخت تابلو صورت گرفت توانست سرعت قابل توجهی به تولید و اجرای تابلو ها بدهند. همه این موارد در کنار احساس نیاز به معرفی و تبلیغات و داغ تر شدن بازار رقابت نزد صاحبان مشاغل باعث شد تا تابلوسازی به یکی از پر طرفداران ترین صنایع در داخل ایران تبدیل شود. یکی دیگر از موضوعات مهمی که در این بخش توانسته بود موجب پیشرفت هر چه بیشتر شود توسعه در صنعت چاپ بود. امروزه به نگاهی کوتاه به فضای شهری می توان انواع تابلو های تبلیغاتی را در طرح ها و رنگ های مختلف مشاهده نمود. تابلو مغازه و سایر تابلو های تبلیغاتی توانسته اند نمای شهر را دگرگون کنند و همین امر می توان نشان دهنده اهمیت آشنایی با این صنعت را نشان دهد. زیبایی شهری تا حد قابل توجهی به استفاده صحیح از تابلو ها تبلیغاتی و تابلو مغازه وابسته است.

تابلو چلنیوم

روند توسعه تابلو سازی در ایران

همان گونه که اشاره شد این صنعت در ایران با استفاده کاغذ و پارچه و چوب آغاز شد اما مراحل توسعه و پیشرفت این صنعت در ایران در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پس از مدتی که صاحبان مشاغل به اهمیت تابلو سازی و استفاده از تابلو مغازه برای معرفی خدمات و فعالیت های خود پی بردند، توسعه در این صنعت آغاز گردید. در واقع می توان تابلو های نئون اولین گام در پیشرفت و توسعه صنعت تابلوسازی ایران دانست. با این حال مشکلات و هزینه های استفاده از این تابلو ها به اندازه ای بالا بود که بسیاری از افراد مجبور بودند از تهیه آن صرف نظر نمایند. مشکلات فراوانی که در استفاده از تابلو نئون وجود داشت مواردی بود نظیر شکسته شدن لامپ هایی نئون و همچنین مشکلاتی در زمینه تامین سوخت آن ها و همین موضوع باعث شد تا احساس نیاز به توسعه هر چه بیشتر در این زمینه افراد را به سمت توسعه این صنعت هدایت نماید. پس از ورود تابلو های نئون شیشه ای به صنعت تابلوسازی ایران و مواجه شدن با مشکلات آن، تابلو های نئون پلاستیکی به بازار آمدند. اما این تابلو ها نمی توانستند پاسخگوی نیاز مشتریان باشند و همین امر شرایط را برای ورود تابلو های چلنیوم به بازار فراهم نمود. تابلو های حروف برجسته که ویژگی ها و برتری های فراوانی دارند. پس از این تابلو ها توسعه تابلو سازی در ایران سرعت زیادی گرفت و تابلو هایی نظیر حروف برجسته پلکسی گلاس، حروف برجسته فلزی، حروف برجسته شیشه‌ای، تابلوسازی کامپوزیت و تابلو چوبی ترموود توانستند در بازار جایگاه خوبی پیدا کنند. این موضوع باعث شدن تا شرایط برای انتخاب تابلو بر اساس نیاز و بودجه های در نظر گرفته شده فراهم شود. این تابلو ها هر یک دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که بر اساس نیاز می توان آن ها را انتخاب نمود.

تابلو مغازه

وضعیت و جایگاه تابلو سازی در ایران

اگر بخواهیم در خصوص وضعیت و جایگاه این صنعت در ایران در مقایسه با سایر کشور های جهان صحبت کنیم باید بپذیریم که با کشور های پیشرفته فاصله فراوانی داریم. در کشور های پیشرفته ای نظیر آلمان و آمریکا توسعه تابلو سازی به شکل غیر قابل انکاری سریع تر از ایران بوده است اما این موضوع به این معنا نیست که در ایران پیشرفت هایی در این صنعت نداشته ایم. اما آن چه که باید مد نظر قرار گیرد این است که در ایران همچنان فضای مناسبی برای پیشرفته تر شدن این صنعت وجود دارد. به عنوان مثال در سال های اخیر یکی از انواع تابلو هایی که وارد بازار شده تابلو چلنیوم بوده است. تابلو چلنیوم تابلویی است که از لحاظ زیبایی جایگاه خوبی داشته و همچنین دارای کیفیت و قیمت مناسبی است. طول عمر بالای تابلو چلنیوم و هزینه های اندکی که برای تعمیر و نگهداری به صاحبان مشاغل تحمیل می کند سبب رشد بیشتر آن در بازار مصرف در ایران شده است.

عوامل مهم در توسعه تابلو سازی در ایران

تابلو سازی در صنعت ایران وابسته به عوامل مختلفی است که توسعه هر یک از این موارد به تنهایی برای پیشرفت این صنعت ضرورت دارد. تابلو سازی ترکیبی است که از هنر طراحی و تولید که تلفیق این دو با هم می تواند تابلو مغازه و تابلو تبلیغاتی زیبایی را ایجاد نماید.  برای توسعه در زمینه ساخت تابلو گام نخست پیشرفت و توسعه طراحی در تابلو سازی است. طراحی در تابلوسازی شامل ایجاد طرح های خاص و ویژه و استفاده از رنگ بندی های مناسب است. علاوه بر این موضوع استفاده از متریال با کیفیت و موادی که طول عمر بالایی دارند می تواند موجب پیشرفت و توسعه تابلو سازی در ایران گردد. نورپردازی در در این صنعت موضع مهم دیگری است که پیشرفت آن برای توسعه امری ضروری تلقی می گردد. استفاده از لامپ های با کیفیت و درخشنده و در عین حال کم مصرف موضوع بسیار مهمی است. همچنین کم مصرف بودن لامپ ها فاکتور بسیار مهمی است که می تواند هزینه های جاری در استفاده از تابلو مغازه را کاهش دهد. اگر شما قصد دارید تا گامی موثر در زمینه توسعه تابلو سازی بر دارید در گام نخست لازم است دیدگاه وسیعی نسبت به شرایط در ایران و نیاز بازار داشته باشد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن نیاز های جامعه را رفع نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *