تاثیر تابلو مغازه بر زیبایی شهر

تاثیر تابلو مغازه بر زیبایی شهر تابلو مغازه و به طور کلی تابلو سازی موضوعی است که علاوه بر جنبه های تبلیغاتی از دیدگاه شهر سازی نیز دارای اهمیت بالایی است. هنگامی که در سطح شهر ها به ویژه شهر های بزرگ تردد می کنید می توانید با انبوهی از تابلو های مختلف با تصاویر و ابعاد و اشکال گوناگونی مواجه می شوید که می تواند گاهی اوقات نه تنها جلوه نا مطلوبی به فضای شهر بدهد بلکه ممکن است موجب سردرگمی و کلافه شدن افراد شود. همین موضوع موجب شده تا قوانین و استاندارد های مختلفی برای طراحی و اجرای تابلو مغازه در سراسر دنیا تدوین شود و افراد ملزم به رعایت این قوانین باشند. پیشرفت و توسعه صنعت تابلو سازی یکی از مهم ترین عواملی است که لزوم تدوین استاندارد هایی برای ساخت تابلو مغازه را یاد آور می شود.

تابلو سازی

تابلو مغازه در چه مواردی می تواند موجب اثرات منفی بر زیبایی شهر شود؟

برخی از ویژگی هایی که تابلو مغازه دارد می تواند به تنهایی زیبا باشد اما هنگامی که این تابلو ها در یک فضای مشخص در کنار هم قرار می گیرند نتیجه ای جز آشفتگی به همراه نخواهد داشت. به عنوان مثال برخی از تابلو ها دارای نور پردازی های خاص یا نور های بسیار زیادی هستند که ممکن است هم برای مخاطبان ایجاد مشکل کند و هم اثرات نامطلوبی بر نمایش سایر تابلو های موجود در آن محل داشته باشد. یکی دیگر از موضوعاتی که دارای اهمیت بالایی است مسئله ابعاد و اندازه تابلو مغازهاستو این تابلو ها ممکن است در اندازه های کوچک تا بسیار بزرگ طراحی و ساخته شوند که می تواند گاهی اوقات مشکلاتی برای سایرین ایجاد نماید. به عنوان مثال تابلو های بزرگ و نحوه نصب آن ها می تواند منجر پنهان شدن سایر تابلو ها از دید مشتریان شود. یکی دیگر از معضلاتی که در خصوص تابلو مغازه وجود دارد استفاده از طرح ها و رنگ های نا متعارف است که این مورد نیز می تواند زیبایی شهر ها را به شدن تحت تاثیر قرار دهد.

رویکرد های مربوط به زیبایی شهر و ارتباط آن با تابلو مغازه

به طور کلی استفاده از تابلو مغازه به عنوان یک روش تبلیغاتی ارزشمند در همه کشور ها امری مرسوم به شمار می آید. تابلو های مورد استفاده به عنوان تابلو مغازه باید بتوانند علاوه بر جلب نظر مشتریان و ماندگاری در ذهن آن ها، فضایی آرامش بخش ایجاد نماید. فضا های شلوغ نتیجه ای جز خستگی فکری و روحی مشتریان نخواهد داشت. اما آن چه که باید مورد توجه قرار داد این است که در دنیا 3 رویکرد اصلی برای طراحی، ساخت و نصب تابلوسازی وجود دارد. این رویکرد ها نمایان گر شرایط و وضعیت استفاده از این تابلو ها و تاثیری است که بر زیبایی شهر ها دارند.

 

تابلو مغازه

در اولین رویکرد شما می توانید حالتی را مشاهده کنید که در آن هیچ گونه ضوابطی برای طراحی و ساخت تابلو مغازه تدوین نشده و هر شخصی با توجه به علاقه و سلیقه فردی تابلو مغازه خود را طراحی می کند. در این حالت اگر چه مشتریان می توانند به راحتی از بین انتخاب های پیش رو گزینه مورد نظر را انتخاب کنند اما نتیجه نهایی قرار گرفتن این تابلو ها در کنار هم ایجاد اغتشاش و بی نظمی های بصری فراوانی است که می تواند تاثیری نامطلوب بر زیبایی شهر داشته باشد. رویکرد دیگری که در این رابطه وجود دارد استفاده از برخی از الگو های خاص است که به افراد اجازه می دهد در عین حال که سلایق خود را در ساخت تابلو مغازه اعمال می کنند تا حد زیادی بر اساس قوانین مدون عمل کرده و با استفاده از الگو های مناسب زیبایی های شهر را چندین برابر کنند. رویکرد سومی که در زمینه طراحی و اجرای تابلو مغازه و سایر تابلوسازی  های تبلیغاتی وجود دارد رویکردی سخت‌گیرانه تر است. این حالت اگرچه می تواند نظم زیادی را در فضا های شهری به وجود بیاورد اما در واقع حالت سر زندگی را از خیابان های شهر می گیرد. در این حالت تمام بافت شهری حالتی یکسان به خود می گیرد و از جذابیت تابلو ها و سایر المان های مرتبط با زیبایی شهر کاسته می شود. با این توضیحات دومین رویکردی که به آن اشاره گردید می تواند به عنوان گزینه ای مناسب مطرح شود. در این حالت نیازی به استفاده از قوانین سخت‌گیرانه نبود و با تدوین استاندارد های مشخصی افراد به سوی مسیر درست هدایت می شوند.

ساخت تابلو مغازه

تاثیر تابلو مغازه بر زیبایی شهر

اهمیت تدوین استاندار ها برای ساخت تابلو مغازه

تاثیر تابلو مغازه بر زیبایی شهر  همان گونه که اشاره شد استفاده از استاندارد ها برای طراحی و ساخت تابلو مغازه موضوع بسیار مهمی است که نمی توان از کنار آن به آسانی عبور کرد. هنگامی که شما در صدد تدوین قوانین و استاندارد هایی برای تابلو مغازه باشید باید به همه ابعاد و جنبه های این موضوع توجه کنید. به این معنا که این استاندارد ها باید تنها در جهت افزایش نظم شهر تدوین شوند و نباید نقش بازدارندگی در مقابل پویایی تبلیغات داشته باشند. به بیان ساده تر ایجاد استاندارد ها به معنای قرار دادن محدودیت نیست. در تدوین استاندارد های مورد نظر می توان از الگو های سنتی بهره برد و یا می توان این الگو ها را با نیاز روز جامعه تطبیق داد. می توان فضا های شهری را از لحاظ معماری مورد بررسی قرار داده و این موضوع را در استاندارد سازی لحاظ نمود. به این معنا که نوع تابلو ها در هر وضعیت معماری و بافت شهری با سایر بخش ها متفاوت در نظر گرفته شود. تدوین استاندارد ها هرگز نباید موجب کاهش تنوع تابلو مغازه و تابلو های تبلیغاتی و تابلو چلنیوم گردد. رنگ بندی ها و طراحی ها می تواند در قالب قوانین از پیش تعیین شده انجام شود. به این ترتیب علاوه بر حفظ زیبایی و جذابیت کارها، می توانید نظم قابل ملاحظه ای به فضا های شهری ببخشید. اهمیت تدوین استاندارد ها در این است که باید تاثیر منفی بر جنبه های زیباشناختی و همچنین جنبه های عملکردی طراحی و ساخت تابلو مغازه نگذارند. قوانینی که این دو فاکتور را نادیده می گیرند می توانند صدمات جبران ناپذیری به کسب و کار های مربوطه و حتی زیبایی شهر وارد آورند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *