نورپردازی در صنعت تابلوسازی

نورپردازی در صنعت تابلوسازی

نورپردازی در صنعت تابلوسازی یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین المان ها محسوب می شود. توجه به این عنصر برابر با جلوه ظاهری جذاب تر تابلوی تبلیغاتی است. انواع سیم ها و قطعات الکتریکی به منظور نورپردازی حرفه ای تابلوها به کار گرفته می شوند. نصب این قطعات بایستی با دقت کافی و توسط متخصص انجام شود. تابلوهایی که در طراحی و اجرای آنها به المان نورپردازی اهمیت زیادی داده نمی شود، جذابیت چندانی از نظر بیننده ندارند. این موضوع بر انجام تبلیغ موثر با نصب تابلو نیز تاثیر می گذارد. تابلوی تبلیغاتی که جذابیت و جلوه ظاهری مطلوبی نداشته باشد در جلب نظر مخاطب نیز موفق عمل نمی کند.

نورپردازی در صنعت تابلوسازی

همچون سایر بخش های طراحی و اجرای تابلوهای تبلیغاتی، نورپردازی نیز در صنعت تابلوسازی بایستی با رعایت برخی نکات کلیدی انجام شود. نورپردازی را می توان اساس تصویر تابلو در نظر گرفت. برای این منظور غالبا از لامپ های LED و SMD استفاده می کنند. علاوه بر نوع لامپ بایستی موقع خرید تجهیزات نورپردازی به برند و کیفیت بالای لامپ های خریداری شده نیز دقت نمود. لامپ های با کیفیت بالا علاوه بر جلوه ظاهری مطلوب، طول عمر بالایی نیز دارند.

نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی به روش های مختلف

به منظور نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی در صنعت تابلوسازی از روش های مختلفی استفاده می شود. برخی از این روش ها شامل استفاده از سیستم نئون، سیستم نوراندریک، انواع سیستم های اس ام دی، تابلوهای چلنیوم طراحی شده به روش نوراندریک و … می شوند. در اینجا برخی از این روش ها را به صورت جزئیاتی مورد بررسی قرار می دهیم.

نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی چلنیوم با استفاده از سیستم نئون

نورپردازی با استفاده از لامپ های نئون بیشتر در دهه های قبل مورد استفاده قرار می گرفت. این لامپ ها از لوله های شیشه ای که در ساخت آنها از اصول نئون سازی استفاده شده است، تشکیل شده اند. الکترودهای این لامپ ها قابل شارژ بوده و پس از شارژ قادر به ایجاد روشنایی در رنگ های مختلف هستند. همانطور که گفتیم استفاده از لامپ های نئون به منظور نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی به دلیل قدیمی بودن سیستم و برخی معایب دیگر این لامپ ها در حال حاضر چندان کاربردی ندارد. معایب دیگر این سیستم ها را می توان شامل عدم ارائه نورهای یکسان و یکدست، ایجاد صداهای آزاردهنده و ناخوشایند، گران قیمت بودن و همچنین دشواری نصب و راه اندازی این سیستم ها در نظر گرفت.

نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی چلنیوم با استفاده از سیستم نئون

 

نورپردازی در صنعت تابلوسازی به شیوه سیستم نوراندریک

سیستم نوراندریک در صنعت تابلوسازی در مورد تابلوهایی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که به شیوه حروف برجسته طراحی شده باشند مانند تابلو چلنیوم و تابلوهای استیل. نورپردازی اندریک در این سیستم ها در قسمت پشتی تابلو استفاده می شود. نور مخفی ایجاد شده جذابیت و نمود ظاهری تابلو حروف برجسته را ارتقا می دهد. البته علاوه بر نورپردازی اندریک در این شیوه، از متریال پلکسی گلاس نیز به منظور طراحی تخصصی و ایجاد جلوه جذاب در تابلو استفاده می شود.

نورپردازی در تابلو سازی به شیوه سیستم نوراندریک با استفاده از نور مخفی لامپ های اس ام دی انجام می شود. این نوع لامپ ها در انواع و برندهای مختلف در بازار وجود دارند و بهتر است برای ارائه بهترین عملکرد، مرغوب ترین آنها مورد استفاده قرار گیرد. این لامپ ها در فضای تعبیه شده چند سانتی متری در پنل پشتی تابلو قرار می گیرند. این فضای خالی بستر تابش نور از پشت تابلو را فراهم می آورد و باعث جذابیت بالای آن از نظر بیننده می شود. زاویه تابش نور و اساس کار لامپ های اس ام دی در این شیوه باعث ایجاد نتیجه ای منحصر به فرد می شود.

دیزاین تابلوهای استیل با استفاده از روش نوراندریک

تابلوهای استیل تابلوهایی از نوع حروف برجسته محسوب نمی شوند اما به اندازه ی تابلو چلنیوم حروف برجسته جذاب  به نظر می رسند. این نوع تابلوها قابلیت عبور نور را دارند و نور مخفی تعبیه شده در پنل پشتی آنها می تواند در زیبایی بیشتر تابلو موثر باشد. تابلوهای تبلیغاتی استیل در رنگ های طلایی و نقره ای دیزاین می شوند، مقاومت بسیاری بالایی دارند و از نظر ظاهر، جذابیت مطلوبی را ایجاد می کنند. در حالت کلی تابلوهای تبلیغاتی استیل طلایی و نقره ای نسبت به سایر انواع تابلو طراحی شده با روش ها و متریال های مختلف در مرتبه بالاتری از نظر زیبایی و ایجاد جلوه بصری مطلوب قرار می گیرند.

مشاورین املاک مدرن کامرانیه

تابلو سازی با نورپردازی یکنواخت و نقطه ای

علاوه بر نورپردازی به شیوه نوراندریک، تابلوهای تبلیغاتی به شیوه های دیگری از جمله نور یکنواخت و نور نقطه ای نیز نورپردازی می شوند. نور یکنواخت باعث می شود که تابلو زیبایی بیشتری پیدا کند. اساس نورپردازی یکنواخت تابش نور به تمام قسمت های تابلو به صورت کاملا یکدست است. به طور کلی می توان گفت که تابلوهای نورپردازی شده به این شیوه می توانند در جلب نظر مخاطب بسیار موفق عمل کنند. اما قطعا همچون سایر مدل ها و روش ها این امر زمانی محقق می شود که دیزاین و اجرای صفر تا صد تابلو توسط یک تابلوساز ماهر و مجرب انجام پذیرد. تابلوسازان ماهر یک تابلو تبلیغاتی را همچون یک بوم نقاشی در نظر می گیرند. آنها می دانند که در پایان کار آنچه از نظر مشتری حائز اهمیت است بیان مقصود تابلو به بهترین شکل ممکن است.

علاوه بر نورپردازی یکنواخت، نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی به شیوه نقطه ای نیز می تواند انجام شود. در این روش بر روی سطح تابلو، نقاطی ایجاد می شوند که متصاعد کننده نور تابیده شده هستند. نورپردازی به این شیوه بیشتر مناسب تابلو مغازه و تابلوهای چلنیوم می باشد.

نکات مهم نورپردازی در صنعت تابلوسازی

نکات مهم نورپردازی در صنعت تابلوسازی

در اینجا برخی از مهم ترین نکات نورپردازی را در صنعت تابلوسازی به صورت تیتروار بیان می کنیم:

  • برای نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی بهتر است از لامپ های کم مصرف استفاده کنید.
  • تابش نور باید متناسب و یکدست باشد.
  • نورپردازی باید ماهرانه و بسیار قدرتمند اعمال شود.
  • در نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی بایستی به طراحی ضد آب سیستم نیز توجه نمود.
  • نورپردازی متناسب قطعا ماندگاری بالایی نیز خواهد داشت.
  • هزینه طراحی و اجرای تابلو اعم از هزینه نورپردازی آن باید مناسب و مقرون به صرفه باشد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *